جایگاه ترس در کارآفرینی
 
مکانی برای تشنگان مدیریت
8 / 7 / 1390برچسب:, :: 21:33 ::  نويسنده : محمد امینی


کارآفرینی اقدام مستقل در جهت فعالیت اقتصادی است و به سبب تحولی که همواره در شرایط اقتصادی رخ می دهد فعالیتی پر ریسک محسوب می شود. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند ترس از ریسک و شکست نباید فرد را از حرکت بازدارد. هرکس که وارد حوزه فعالیت مستقل اقتصادی یا کارآفرینی می شود به این موضوعات فکر کرده است. ممکن است نتوانم صورت حساب ها را پرداخت کنم. افزایش هزینه های جاری شرکت را به ورشکستگی خواهد کشاند. اگر فروش موجودی انبار به تاخیر افتد پول عرضه کنندگان مواد اولیه قابل پرداخت نخواهد بود، اگر مشتری ها به خرید کالاهای تولید شده توسط رقبا روی آورند چه خواهد شدو... اگر با خود صادق باشیم می پذیریم که ترس مولفه ای قدرتمند در فعالیت اقتصادی است. در تصمیمی که اتخاذ می کنیم جوانبی دارد که احتمال شکست در آنها، ما را به هراس می اندازد. مقاله حاضر باعث از بین رفتن کامل این نوع ترس ها نمی شود اما روش هایی را معرفی می کند که با استفاده از آنها می توانید عوامل ترس آور را کاهش داده و نگاه جدیدی به فعالیت کاری خود پیدا کنید.
ترس واکنش طبیعی است
جان بیکر مشاور مدیریت و رهبری شرکت های کارآفرین که مشاوره ۲۵ شرکت برتر آمریکا را به عهده دارد، می گوید: «ترس مکانیسمی طبیعی است که انسان ها برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. امروز در زندگی عوامل هراس آور کمتری نسبت به یک سده پیش وجود دارد اما در دنیای تجارت هر روز بر جنبه های ترس آور فعالیت ها افزوده می شود. اکثر کارآفرین ها با این جنبه های هراس آور کنار آمدند و شدت این هراس هرقدر که باشد آنها را از ادامه فعالیت باز نمی دارد اما یافتن راه هایی برای مدیریت ترس از تصمیم گیری های بزرگ، به اتخاد تصمیم های صحیح تر منجر می شود. انسان ها تصور می کنند راز شکست دادن ترس این است که هیچ ترسی وجود نداشته باشد اما راز اصلی این نیست. راز شکست هراس، توانایی در واکنش نشان دادن به ترس است
مایک بری مدیر یکی از فروشگاه های زنجیره ای در ایالت واشنگتن با این سخنان موافق است. او در اوایل فعالیت های اقتصادی خود متوجه شد حسابدار شرکت در حال ایجاد اختلال در حساب هاست. اندکی بعد یکی از کارکنان، شرکت رقیب را تاسیس کرد و تعدادی از بهترین کارکنان بری را با خود برد. برای مدتی طولانی بری از این هراس داشت که هرکس را استخدام می کند به او خیانت خواهد کرد. احتمالاً ترس او موجه بود اما بری به این نتیجه رسید که کارآفرینی ماهیتاً پرریسک است و ترس طبیعی است و جزئی از فعالیت مستقل اقتصادی محسوب می شود. از آن پس وی تلاش کرد عوامل خطر را به حداقل برساند. در حقیقت او معتقد است ترس پیامی مفید دارد و هرکارآفرین در هر مرحله از فعالیت با میزانی از آن روبه روست.
با ترس مواجه شوید
کالی کوین ۳۸ ساله و موسس شرکت مگی دلانی که لباس کودک تولید می کند هنگامی که باخبر شد قرار است محصولات شرکت اش در مسابقه ای با حضور رقبا شرکت کند ابتدا هیجان زده شد اما خیلی زود هیجان جای خود را به ترس داد. در ذهن از خود می پرسید: آیا محصولات ما قدرت رقابت را با محصولات رقبا دارد؟ آیا تاکنون توانسته ایم خواسته های مشتری ها را تامین کنیم و... او در واکنش به این هراس تصمیم گرفت از شرکت در مسابقه اجتناب کند اما مشاوران او وی را متقاعد کردند که حضور نداشتن در مسابقه تاثیر منفی تری بر تجارت شرکت خواهد داشت. روز مسابقه فرا رسید. به سبب تبلیغاتی که برای آن شده بود مردم از گوشه و کنار ایالت برای دیدن محصولات شرکت های تولیدکننده لباس کودک گرد آمدند. چند هفته پس از مسابقه صورت های مالی نشان داد که عده زیادی از مردم که تا قبل از مسابقه حتی نام شرکت کالی کوین را نشنیده بودند جزء سفارش دهنده ها شده اند زیرا رسانه ها پوشش خبری مناسبی از شرکت های حاضر در مسابقه داده بودند. آقای کوین به این فکر می کرد که اگر در مسابقه شرکت نکرده بود هرگز به تعداد مشتریان شرکت افزوده نمی شد.
ذهن خود را آرام کنید
جف توب رئیس شرکت اسپیکرز می گوید: «همواره بزرگ ترین هراس من اخراج کارمندی است که مدتی قابل ملاحظه در شرکت مشغول کار بوده است. از همان ابتدا یعنی طی دو ماه نخست متوجه می شوم که کارمند یادشده توانایی انجام درست مسوولیت های خود را ندارد. تمام سعی خود را می کنم که از طریق مشاوره یا تغییر مسوولیت های او ترتیبی دهم که عملکرد وی بهبود یابد و بتواند به کار ادامه دهد اما هنگامی که تمام تلاش ها بی نتیجه می ماند منطقی است که فرد موردنظر اخراج شود و این همان زمانی است که ترس تمام وجودم را فرا می گیرد
اما به گفته او این تجربه درسی ارزشمند را به وی آموخته است و آن اینکه اکثر کارکنان از عملکرد خود باخبر هستند و مواجه نشدن با ترس به معنای آن نیست که موضوع خود به خود حل خواهد شد. جف به این نتیجه رسید که اگر در چنین مواردی دلایل پایان همکاری با کارمند موردنظر برای او توضیح داده شود وی متوجه می شود نقاط ضعفش چه بوده و به دنبال رفع آنها خواهد رفت. با اخراج وی عملاً فرصت های جدیدی در محیط کار دیگر به وی داده می شود. کارآفرین ها باید به این نکته توجه داشته باشند که ادامه فعالیت نیرویی که توان انجام صحیح مسوولیت هایش را ندارد هم به ضرر او و هم شرکت خواهد بود.کارآفرین هایی که باوجود ترس های مختلف موفق شده و به فعالیت خود ادامه می دهند کسانی هستند که بر شرکت و پیشرفت امور آن تمرکز می کنند نه ترس های خود، اگر به عنوان یک کارآفرین اقداماتی را انجام دهید که به نفع شرکت است پس از مدتی ترس ها از میان خواهند رفت. در ادامه به چهار اقدامی اشاره می شود که برای اتخاذ تصمیم های دشوار به کمک شما خواهند آمد:
۱) بپذیرید که ترسیده اید. این نخستین مرحله از غلبه بر ترس است.
۲) موارد ترس خود را مکتوب کنید. با این کار موضوعاتی که زمینه هراس شما را فراهم آورده اند به روشنی مشخص می شوند.
۳) حوزه تمرکز خود را تغییر دهید. به جای آنکه دائماً درباره وضعیت نامناسب اقتصادی یا عواقب اخراج نیروی کار خود تمرکز کنید از خود بپرسید موثرترین اقدام پیشرفت شرکت و تحقق اهداف آن چیست؟ بنابراین همزمان با دقت در شرایط به آینده کسب و کار خود بیندیشید. مدیران اگر وقت خود را صرف مسائل خرد کنند از مسوولیت های بزرگ ترشان بازمی مانند.
۴) اقدام کنید. شجاعت فقدان ترس نیست. شجاعت قضاوت در این باره است که امری دیگر مهم تر از ترس است. بزرگ ترین دشمن ترس اقدام است. کافی است چند مورد به ترس خود غلبه کرده و اقدامی را که از انجام آن می ترسید انجام دهید. این موفقیت به شما کمک می کند عادت به اقدام را در خود تقویت کرده و با ذهنی آرام به انجام مسوولیت های بزرگ تر خود بپردازید.
آنچه گفته شد به این معنا نیست که حساب نشده اقدام کنید ترس را در انجام کاری که طبق منطق و با در نظر گرفتن تمام شرایط صحیح است باید کنار گذاشت. این ترس همان ترس غیرمنطقی است که تسلیم شدن به آن پیشرفت را غیرممکن می کند.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 155
بازدید کل : 56075
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


parsskin go Up